Határtalanul

Jancsóné Szalai Szidónia beszámolója

Ez a tanév izgalmasan kezdődött, október 3-7. között kolléganőmmel Ravasz-Péli Renátával és 20 gyerekkel a két 7. osztályból Szerbiában voltunk kirándulni a „Határtalanul” program keretében. A Veresegyházi EGYMI pályázott az Emberi Erőforrások Támogatáskezelő által meghirdetett programra, az iskolánk csatlakozott hozzá.

A kirándulás október 3-án csütörtökön reggel indult, majd több órás utazás után megérkeztünk a határra, az ellenőrzés után Szabadkán a Gróf Széchenyi István Általános Iskolában találkoztunk az ottani gyerekekkel. Megismertük egymás iskoláit, egy kis műsorral és nagyon szép ajándékokkal kedveskedtünk nekik. Szabadkán a Városháza gyönyörű festett üvegablakait csodáltuk meg a tárgyalóteremben, melyeken hazánk uralkodói láthatók. Ezután a Palicsi-tó partját, majd a Ludasi-tónál a Róka tanyát néztük meg. Tóthfaluban vacsoráztunk és családoknál aludtunk.

2. nap reggel megnéztük a tóthfalusi emlékparkot, majd a Ludasi-tó partján a Furioso-tanyára mentünk, ahol lovaglás és szekerezés mellett íjászkodtunk, megismertük a jurták világát és a puszták népeiről szóló kiállítást. A kalandpark drótkötélpályáján összemértük ügyességünket, megmérettük magunkat a betyárhétpróbán. Délután Zentán a díszes Városháza tornyában megnéztük a Zentai csata színvonalas kiállítását, a csata makettjét és azokat a tárgyakat, amelyeket a csata helyszínén tártak fel. Majd Csókán a II. Rákóczi Ferenc szobornál koszorút helyeztünk el. Kishegyesen volt a szállásunk egy szép tanyán.

3. nap Óbecsén a Than fivérek emlékházát néztük meg, majd Törökbecsén koszorút helyeztünk el a Hungária szobornál, és Leiningen-Westenburg Károly szobránál. A Duna-Tisza-Duna csatornán épült zsilipet néztük meg, meglátogattuk a délvidéki magyarság legfőbb szakrális jelképét, az aracsi pusztatemplomot, amely közel ezeréves, Beodrán az európai szinten is egyedülálló gyűjteménnyel rendelkező jármű és gőzgép-múzeumot. Végül Eleméren megkoszorúztuk Kiss Ernő honvédtábornok síremlékét.

4. nap a kishegyesi szállásunkat elhagyva először Bácson néztük meg a várat, majd a Nándorfehérvári várat Belgrádban, ahol a hősök emlékművét megkoszorúztuk, Zimonyban a Hunyadi János által építtetett tornyot kerestük meg, és a Száva partján található Hunyadi szobrot koszorúztuk meg.

Utolsó szállásunk Székelykevén volt egy kollégiumban.

5. utolsó napunkona Szerémségbe érkezve hajóra szálltunk és a Duna vizéről tekintettük meg Zalánkemén várának romjait, majd a Tisza és a Duna egybefolyását a torkolatnál. Ezután megcsodáltuk a péterváradi erődítmény falait és Újvidék főterét gyalogosan is bejártuk.

Későn este értünk haza egy gyönyörű, nagyon tartalmas és kissé fárasztó kirándulásról.